.

Kenapa Mustafa Ali Di Serang?

>> 09 Oktober 2008

(Gambar) Pas sudah berpecah dua kerana Anwar

Saya baca berulangkali kenyataan Dato' Pa yang kununnya menimbulkan kemarahan Tok Guru Nik Aziz. Saya cuba mencari di mana silapnya sehingga Dato' Pa diserang macam "tiada esok bagimu". Saya mencari dan mencari...akhirnya saya berjumpa.

Sebenarnya tidak ada silapnya kenyataan Dato' Pa tersebut. Kalau Husam Musa boleh buat hipotesis PAS akan berpecah takkanlah Dato' Pa tak boleh buat hipotesis kerajaan tidak akan bertukar pada 16 September. Dato' Pa hanya menyatakan bacaan politiknya berdasarkan ilmu dan pengalamannya yang akhirnya ternyata kebenarannya apabila kerajaan baru tidak pun terbentuk pada 16 September. Dato' Pa dah kata tak boleh nak tumbang kerajaan yang sedia ada kalau parlimen tidak bersidang. Tidak pernah berlaku dan tak boleh berlaku. Salahkah pandangan beliau? Tentu tidak salah dan telah terbukti kebenarannya kerana sekarang barulah Anwar terhegeh-hegeh nak suruh Pak Lah buat sidang parlimen tergempar sebab nak buat undi tak percaya. Kenapa dulu tak dengar pandangan Dato' Pa. Kenapa nak serang tak tentu pasal?

Saya rasa saya tahu kenapa. Rupa-rupanya ada orang berangan-angan nak duduk kerusi Ketua Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat (JPPP). Ramai yang tak puas hati duduknya Dato' Pa dikerusi tersebut. Lebih-lebih lagi puak erdogan dan Anwar Ibrahim. Anwar mesti tidak lupa betapa susahnya beliau bila berurusan dan berbincang dengan Dato' Pa bilamana nak menentukan kerusi untuk PAS & PKR bertanding pada pilihanraya yang lepas. Anwar mesti tahu bahawa Dato' Pa lah orang yang paling kuat mempertahankan peruntukan kerusi untuk PAS. Anwar juga tahu Dato' Pa tidak mudah mengikut cakapnya malah selalu tidak bersetuju dengannya dalam banyak hal demi mempertahankan kepentingan PAS (bukan macam geng erdogan yang telah dicucuk hidungnya oleh Anwar). Anwar juga terlebih tahu bahawa Dato' Pa ada menyimpan beberapa rahsia peribadinya.

Maka disebabkan faktor-faktor tersebutlah, maka Dato' Pa dianggap merbahaya untuk survival Anwar dan kumpulan erdogan di dalam PAS. Mereka mesti berusaha supaya kerusi Ketua Pengarah JPPP bukan lagi milik Dato' Pa pada pilihanraya akan datang.

"Pucuk dicita ulam mendatang". Bila keluar sahaja kenyataan Dato' Pa berkenaan kerajaan baru pada 16 September tersebut, maka digunakan semaksima mungkin oleh geng erdogan (yang menjadi budak suruhan Anwar) untuk menyerang Dato' Pa habis-habisan. Mereka sengaja memanipulasi dan menggambarkan bahawa kenyataan Dato' Pa tersebut adalah bersifat menentang pembentukan kerajaan baru PR dan melanggar keputusan muktamar untuk mengukuhkan Pakatan Rakyat. Digambarkan juga seolah-olah Dato' Pa hendak supaya PAS bergabung dengan UMNO. Dan gambaran yang salah itulah yag telah diberitahu kepada Tok Guru Nik Aziz sehingga menimbulkan kemarahan beliau (sedangkan tok guru tak baca habispun kenyataan Dato Pa tersebut). Sedangkan kalau dibaca betul-betul kenyataan Dato Pa tersebut tidak ada pun kenyataannya yang nak suruh PAS bergabung dengan UMNO atau nak menyerang Pakatan Rakyat. Beliau hanya menyatakan pandangannya berkenaan pembentukan kerajaan baru pada 16 September, 2008. Itu sahaja.

Diantara yang menjadi balaci dan budak suruhan Husam dan geng erdogannya untuk menyerang Dato' Pa ialah Khalid Samad yang telah menyerang Dato' Pa melalui beberapa artikel di dalam blognya. Mungkin khalid tak sedar jasa Dato' Pa terhadap beliau ataupun mungkin mereka diajar untuk tidak mengenang jasa. Mereka sanggup menyerang sesama sendiri secara terbuka demi menyelamatkan "orang luar". Pelbagai usaha, desakan dan tekanan dikenakan ke atas Dato' Pa dengan harapan beliau akan melepaskan kerusi Pesuruhjaya PAS Trengganu dan Ketua Pengarah JPPP.

Saya amat berharap Dato' Pa akan tabah seperti selalu dan lebih kental untuk menyanggah anasir-anasir asing dalam jamaah kita yang makin menular dan berleluasa sekarang ini.

Dari : antihusam.blogspot.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan ulasan anda

Label

Bermula 19/7/2010

Pengiklanan Sahaja

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP