.

Guan Eng yang hebat

>> 06 Julai 2009

Guan Eng minta Pusat selesai isu ambil alih tanah

GEORGETOWN - Kerajaan Pulau Pinang akan menulis surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bagi meminta bantuan Kerajaan Persekutuan menyelesaikan masalah di Kampung Buah Pala, di sini.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, Kerajaan Negeri mengakui tidak mampu mengambil alih tanah di kampung itu daripada sebuah koperasi dan pemaju untuk membolehkan 23 keluarga terus tinggal di situ kerana kosnya terlalu tinggi.

"Kerajaan Pusat wajib berganding bahu dalam hal ini memandangkan pihak sebenar perlu bertanggungjawab terhadap isu ini dan Kerajaan Negeri rela mengetepikan persengketaan politik demi masa depan penduduk kampung berkenaan.

“Saya sudah menulis surat bukan saja kepada Perdana Menteri, malah Menteri di jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Koh Tsu Koon untuk membantu membayar pampasan kepada pemaju, Nusmetro Venture (P) Sdn Bhd," katanya pada sidang media, semalam.

Guan Eng berkata, walaupun Kerajaan Negeri prihatin terhadap nasib penduduk berkenaan yang diarahkan keluar dari kawasan itu, namun kos untuk mengambil alih semula tanah itu adalah terlalu tinggi memandangkan status tanah itu adalah pegangan bebas dan diluluskan untuk pembangunan

Beliau meminta penduduk dan media tidak lagi menyalahkan Kerajaan Negeri.

Pada sidang media sama, pemimpin Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf), V Ganavatiram berkata, beliau mahu penduduk kampung memberi tekanan kepada Kerajaan Negeri terdahulu yang meluluskan pembangunan di kampung itu.

“Saya menggesa penduduk untuk tidak menjadikan isu ini sebagai isu perkauman, sebaliknya memfokuskan sebagai isu tuntutan hak asasi penduduk kampung kerana kaum lain juga turut terlibat.

“Kerajaan Barisan Nasional (BN) hendaklah bekerjasama dengan Kerajaan Negeri bagi menyelesaikan perkara ini dan jangan mempolitikkan, fikirkan masa depan kira-kira 300 penduduk kampung,” katanya.

Mengenai tindakan seorang lagi pemimpin Hindraf, S Uthayakumar yang cuba mengelirukan pemikiran penduduk, beliau berkata, Hindraf kini dilihat mula berpecah-belah dan tindakan Uthayakumar juga melambangkan beliau mempunyai agenda tersembunyi dengan mengeksploitasikan masalah yang dihadapi penduduk.


Sumber : sinar harian

Ulasan;

1. Bila GE (Guan Eng) 'gagal' dan tak mampu dalam menangani masalah rakyat, dia 'tembak' orang lain pula untuk sama-sama bermasalah macam dia.

2. Dia 'tembak' kerajaan pusat, bila kerajaan pusat gagal dalam isu ini, terlepas la dia.. makan dia boleh menyalahkan kerajaan pusat (hebat).

3. Dan konco-konco mereka pula menyalahkan kerajaan asal (BN).

4. Tu la..masa PRU jangan terlalu manis bertutur kata dan berjanji.. kang dah kena. Bila dah kena mula la melalak salahkan itu ini.

5. Sama juga dengan kerajaan perpaduan, salahkan Najib.. macam la najib tu leh kontrol Haji Hadi untuk 'membuahkan' kerajaan perpaduan. Maka idea anwar suruh salahkan kerajaan pusat.

6. Mereka (pakatan haram) ini beria-ia mahu memerintah Malaysia, tapi banyak masalah yang timbul dan tak sepatutnya berlaku.. tapi 'keburukan' dan 'kelemahan' mereka itu..mereka akan salahkan orang lain, kerana mereka mahu menampakkan pakatan haram mereka ini baik, sucess, hebat, akrab dsb walaupun 'tenang di permukaan tapi bergelora di dasar'.

7. Camni ke nk memerintah? (kalau mereka memerintah) Harga minyak gagal diturunkan, sudah tentu mereka akan salahkan kerajaan asal.

8. hik hik hik..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan ulasan anda

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP