.

Harga barang dah lama naik

>> 16 Julai 2010


Kat tempat saya ni, harga barang memang dah lama naik. Mungkin sebab dekat sempadan Golok, peruncit/penjual nak samakan harga dengan Siam punya.

Ni harga kerajaan 'penjual' yg naikkan harga.

Gula :
Harga Subsidi Dibenarkan; RM1.65 (Sekarang RM1.85/RM1.90)
Harga penjual : RM2.00

Minyak (RON95):
Harga di pam sekarang : RM 1.85 seliter
Harga kt kampung (botol) : RM 2.00 (Tak sampai satu liter)

Kenaikan harga barang seperti gula tidak memberi kesan yg banyak kepada isi rumah, tetapi memberikan kesan yg tinggi kepada penjual makanan. Kenaikkan gula dan gas akan membuatkan penjual makanan terpaksa menaikkan juga makanan mereka dan secara tidak lansung akan memberikan tekanan kepada pembeli.

Jika pembeli mengurangkan pembelian makanan (contohnya kuih muih) kerana harganya mahal, ini akan memberikan kesan kepada penjual. Secara tidak langsung juga, penjual terpaksa mengurangkan pembelian bahan mentah dari pemborong seperti tepong, minyak ataupun telor. Pengurangan pembelian ini boleh memberikan kesan kepada sektor perniagaan lain kerana kadar aliran tunai yang perlahan.

Apapun, inilah yang perlu kerajaan yg memerintah tanggung. Susah menjadi kerajaan kan, kerajaan buat kerja, kerajaan kena hentam.

Wassalam...

* Kt kedai kopi tadi takda yg 'tunjuk' rasa tak puas hati, mungkin sebab duit jualan padi masih banyak. Ye la kan, baru sebulan dapat duit julan..

1 ulasan:

Arif Omar 16 Julai 2010 pada 9:01 PG  

saya setuju. dah lama naik dah.

Catat Ulasan

Sila tinggalkan ulasan anda

Label

Bermula 19/7/2010

Pengiklanan Sahaja

Sumber (Bermula Mei 2010)

Blog Archive

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP