.

Renungan

>> 28 Oktober 2008


Seorang tabi'in Sheikh Hassan Al Basri pernah ditanya:
"Apakah rahsia zuhud mu didunia ini wahai Sheikh".

Jawab Sheikh Hassan Basri,
"Aku tahu rezeki ku tidak akan di ambil orang..oleh itu hati ku selalu tenang;
Aku tahu 'amal ku tidak akan dikerjakan orang..kerana itulah aku sibuk mengerjakan nya sendiri;
Aku tahu ALLAH Ta'ala sentiasa memerhatiku..kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku dalam keadaan bermaksiat munkar;
Aku tahu kematian sedang menunggu ku..kerana itulah aku berusaha keras menambah bekalan hari pertemuan ku dengan ALLAH".

Moga ALLAH menganugerah kepada kita sifat zuhud sebagaimana Sheikh Hassan Al Basri ini..insyallah..ameen.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan ulasan anda

Label

Bermula 19/7/2010

Pengiklanan Sahaja

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP