.

Pas dibanjiri wabak kejahilanisme?

>> 12 April 2009

Pas dibanjiri wabak kejahilanisme?

SAYA didatangi seorang lelaki berusia dalam lingkungan 30-an yang kononnya kini sedang dalam proses menyiapkan Ph. D. Tujuannya adalah untuk dapatkan pandangan saya terhadap beberapa soalan yang siap ditulisnya.
Bila ditanya kenapa saya yang dipilih, dia mendakwa dia adalah pecandu tulisan saya sejak dia di sekolah menengah lagi. Untuk tidak menghampakannya, saya memberikan kesediaan untuk memberikan pandangan saya tetapi ianya pastilah di luar lingkaran kecendekiawanan kerana jangankan Ph D, saya tak ada pun MA, BA mahu pun diploma.
Tahap keilmuan saya setakat 4 thanawi sahaja. Kerana bila diminta maklumat pendidikan selepas lapan tahun bertugas dengan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan, saya tulis saya tidak bersekolah dan mencatatkan bahawa saya hanya pandai menulis dan membaca sendiri sahaja.
Soalan yang ditanya adalah:

1. Kenapa bila tokoh-tokoh besar Pas seperti Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Datuk Seri Abdul Hadi Awang cerca pihak lawan, malah sering pula mendoakan kemusnahan pihak lawan politiknya, maka apa yang diucap dan diungkap akan disambut dengan takbir oleh para penyokong dan tidak ada yang buat teguran bahawa mencerca dan memburukkan orang lain hakikatnya adalah perbuatan terlarang. Tokoh seperti Datuk Dr Haron Din hampir tidak pernah mencerca pihak lawan, apatah lagi mendoakan kemusnahan atau meminta agar pihak lawan ditimpa petaka. Datuk Dr Haron Din adalah antara pimpinan Pas yang jarang pakai serban. Beliau hanya berkopiah atau bersongkok.

2. Bila Datuk Seri Haji Hadi kata Umno/BN menang di sesuatu kawasan kerana pengundi hantu dan Dato' Nik Aziz pun memperakukannya, orang Pas terimanya sebagai sesuatu yang betul dan benar. Bila Datuk Seri Haji Hadi kata mencerca peribadi dibolehkan dalam Islam, maka semua menerimanya sebagai sesuatu yang benar.

3. Demikian juga bila Dato' Nik Aziz kata Tuhan pun samseng, Allah juga mencarut dan boleh bekerjasama dengan syaitan, semua orang menerimanya tanpa bahas. Paling malang, bila ada yang kata KELMARIN TOK GURU SEMBAHYANG HAJAT, HARI NI HUJAN SELALU. BERKAT SUNGGUH TOK GURU.

4. Juga ada cerita mengatakan bahawa ada penjahat yang diupah menembak Dato' Nik Aziz datang ke rumah menteri besar itu untuk menjalankan tugasnya pada suatu malam. Kononnya untuk sampai ke halaman rumah Dato' Nik Aziz, mereka dapati ada sungai yang perlu diseberangi. Kerana tidak ada perahu atau rakit, mereka terpaksa berenang. Kononnya ketika mahu ke masjid sembahyang Subuh, Dato' Nik Aziz terperanjat melihat dua orang lelaki sedang meniarap dan menggayakan orang sedang berenang di halaman rumahnya yang berpasir. Bila Dato' Nik Aziz tiup atas kepala lelaki-lelaki berkenaan barulah mereka sedar bahawa mereka sedang berenang atas pasir depan rumah orang yang mahu mereka tembak, bukannya sedang berenang menyeberangi sungai. Lelaki-lelaki berkenaan telah menceritakan apa yang berlaku kepada Dato' Nik Aziz. Lelaki-lelaki itu yang kononnya takutkan keramat Dato' Nik Aziz telah memilih menyertai Pas pada hari itu juga.

5. Macam mana komen enta?"

Jawapan saya adalah seperti berikut:

Mencerca, memburuk, mengaib dan mendoakan kemusnahan orang lain adalah perbuatan terlarang dan tidak halal. Saya teliti terjemahan 6,236 ayat al-Quran dan saya ketemui ayat 148 hingga 149 Surah An-Nisaa' yang melarang kita mengucapkan kata-kata buruk (mencerca) terhadap seseorang.

Kepada pertanyaan kenapa bila tokoh-tokoh besar Pas seperti Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Datuk Seri Abdul Hadi Awang cerca pihak lawan, malah sering pula mendoakan kemusnahan pihak lawan politiknya, akan disambut dengan takbir oleh para penyokong dan tidak ada yang buat teguran bahawa mencerca dan memburukkan orang lain adalah perbuatan terlarang, jawabnya kerana penduduku dan penyokong jahil atau sengaja menjahilkan diri.
Malah bagi saya Pas kini sedang dilanda wabak dan sindrom kejahilanisme menyebabkan berlakunya trend taksubisme dan aliran memBERHALAkan sesama manusia walaupun kopiah dan serban memutih di kepala, sehingga rata-rata oendukung dan penyokong oarti itu melihat orang lain dan puak lain jahil belaka, hanya kita dan puak kita sahaja yang alim dan layak masuk syurga.
Walhal ukuran jahil vs lebai sebenarnya bukan bergantung kepada janggut panjang, jubah labuh, ekor serban cecah tumit, bijih tasbih yang dibilang sebesar buah pinang atau boleh baca Quran dan hadis ‘belan (Sambil) bersiul jah’ serta bagi yang ada Ph D dalam bidang hukum hakam.

Sebaliknya kelebaian seseorang bergantung kepada hidayah, iman dan takwa yang dimiliki hasil anugerah Allah setelah diusahakan tanpa kenal erti kecewa dan putus asa bagi mendapatkannya serta sejauh mana pula ikhlasnya kerja-kerja amal ibadat yang dilakukan walaupun seseorang itu ketika sembahyangnya barangkali hanya mampu berpakaian sekadar menutup paras pusat hingga lutut sahaja.

Mereka yang ada hidayah, ada iman dan takwa akan sentiasa sedar dan insaf bahawa tiada rasul dan nabi lagi selepas Nabi Muhammad s.a.w. Maknanya tidak ada sesiapa yang maksum dan bebas dari melakukan salah dan silap, termasuk tokoh-tokoh seperti Dato' Nik Aziz dan Dato' Seri Haji Hadi yang ditaksubi sehingga ke peringkat semacam memBERHALAkan sesama manusia oleh para pendukung dan penyokong Pas apabila apa yang dikata dan dilakukan ditelan sebagai benar belaka.

Sesuai dengan ketokohan dan mendalamnya ilmu amal keduanya (Dato' Nik Aziz dan Dato' Seri Haji Hadi serta mereka sestandard dan sestatusnya dengannya), syaitan dan iblis yang ditugaskan menggoda mereka tentulah dari kalangan yang ada kelas, bukannya dari kelas 'tamada' yang menggoda orang tamada macam saya.

Ertinya mereka juga tidak akan babas dari melakukan salah dan silap. Selain dari ada autoriti untuk menegur, mereka berdua juga kena dan perlu ditegur kalau dalam Pas masih ada kalangan mereka cuba bebaskan diri dari wabak dan sindrom kejahilanisme.

Bagi saya berani membuat teguran terhadap keduanya adalah fardhu kifayah, kalau tak ada yang berani menegur bermakna Pas kini disemak-samun oleh wabak, sidrom dan fenomena kejahilanisme yang kronik.
Seandainya bila ditegur, maka mereka marah, maknanya mereka juga terjebak dengan perangkap kejahilanisme dek terpedaya oleh bisikan syaitan dan iblis, terutama ketika mereka marah, walaupun ketika di luar masa marah barangkali mereka memang sangat alim dan tinggi tahap ketakwaannya.

Alim dalam bentuk lahiriah tetapi sering jahil dalam perlakuan dan tindak tanduk tidak semestinya syurga menjadi tempat pemastautinan abadi di akhirat nanti. Itu hakikat yang kena diperakukan.
Misalnya sebagai contoh, kita ambil iktibar kisah seorang yang sangat alim dan doanya sangat mustajab pada zaman nabi Musa a.s. tetapi orang alim itu masuk mati masuk neraka kerana perlakuannya memenuhi kemahuan Firaun yang menyogok isteri orang alim berkenaan dengan 15 kati emas agar medoakan kebinasaan ke atas Nabi Musa a.s.

Ketika ditemui oleh orang suruhan Firaun yang membawa sogokan emas supaya tolong doakan agar Nabi Musa sesat di padang pasir, orang alim itu menolaknya. Baginya mengkhianati Pesuruh Allah, samalah seperti mengkhianati Allah. Baginya jangankan berkati, kalau pun disogok berpikul emas pun dia tidak akan penuhi apa yang dimahukan oleh Firaun.
Kelemahan orang alim itu dicari dan pasukan penyiasat Firaun mendapat tahu bahawa orang alim itu sangat sayangkan isterinya dan akan penuhi segala permintaan isterinya. Dengan kata laian orang alim itu dari spesis lelaki ‘alah ko bini’.

Isteri orang alim itu disogok dengan 15 kati emas supaya memujuk suaminya mendoakan agar Nabi Musa a.s. sesat di padang pasir. Bila isterinya meminta agar suaminya berdoa seperti yang dimahukan Firaun, pada awalnya orang alim itu menolak.
Tetapi apabila isterinya memaklumkan dia telah mengambil upah 15 kati emas dan sangat seronok dengan upah yang diterima setelah sebelumnya hidup dalam keadaan serba daif, orang alim itu terpaksa melakukannya demi untuk menjaga hati isterinya.

Dia bukan takutkan bini tetapi bininya lebih-lebih lagi tidak takutkannya.
Untuk memastikan doanya tidak makbul, orang alim itu telah pergi berdoa dalam kandang kuda, yakni tempat yang kotor dengan harapan doanya tidak akan dimakbulkan. Macam mana pun doanya tetap makbul dan Nabi Musa a.s. sesat di padang pasir.
Kerana perbuatannya itu, orang alim berkenaan mati masuk neraka. Maknanya doa untuk kemusnahan orang lain adalah perbuatan berdosa dan boleh menyebabkan orang yang mendoakan kemusnahan orang lain akan dicampak ke neraka walaupun ianya seorang yang sangat alim dan warak pada lahiriahnya.
Justeru, berpasak-paksikan riwayat itu, maka tidak kira sama ada ianya Dato' Nik Aziz, Dato' Seri Haji Hadi, mufti, exco/menteri agama, bila didapati mencerca atau mendoakan kemusnahan terhadap orang lain, maka perbuatan itu adalah merupakan perbuatan bersalutkan kejahilanisme, terutama ketika sedang melakukan perbuatan itu.

Pandangan yang mengKERANAkan apabila kalah dalam pilihanraya kononnya disebabkan pengundi hantu juga bagi saya bersifat mengKERANAkan sesuatu selain dari KERANA ALLAH dan ianya adalah suatu keyakinan dan kepercayaan bersalutkan kejahilanisme.
Kalah menang dalam pilihanraya bukan kuasa mana-mana parti atau keramat tokoh-tokoh tertentu yang ditentukan, sebaliknya ia sebenarnya telah sedia tersurat dan tertakdir. Manusia hanya boleh berusaha tetapi tidak boleh memastikan apa yang diusahakan akan ‘jadi’ sebagaimana yang diusaha dan diharapkan.

Demikian juga bila kalah dalam pilihanraya, ianya adalah kerana memang itu yang telah disurat dan ditakdirkan. Kalau kalah dikaitkan dengan pengundi hantu, maka ianya bersifat mempertikai, menolak tepi dan menafikan takdir dan suratan-Nya, sekaligus ianya boleh merosakan akidah kerana mengKERANAkan selain dari KERANA ALLAH.
Pun demikian halnya apabila kita kononnya boleh mencarut dan boleh samseng kerana Allah juga mencarut dan samseng, ianya bersiafat menyama-tarafkan Allah Maha Pencipta dengan kita manusia yang dicipta. Sebagai hamba kita tidak boleh setarafkan diri kita dengan Allah, malah dengan nabi pun kita tak boleh samatarafkan diri.

Bila Allah samseng atau mencarut (jika benar sifat Allah begitu), kita tidak boleh ikut sama samseng dan mencarut kalau mahu jadi hamba-Nya yang mendapat pahala. Allah tu siapa dan kita pula siapa?
Kita kena muhasabah diri. Apa yang nabi buat, umpamanya kahwin hingga sembilan isteri, sebagai umat kita tak boleh ikut, kita dibolehkan hanya beristeri setakat empat sahaja, itu pun jika mampu berlaku adil dan tidak menipu isteri pertama, apatah menyembunyikan perkahwinan kedua, ketiga atau keempat dari isteri atau isteri-isteri yang telah sedia ada.
Cerita berenang atas pasir atau kelebih-kelebihan lain juga lebih bersifat kerana mahu menBERHALAkan tokoh yang dianggap keramat. Tak ‘kanlah tokoh yang dikeramatkan itu lebih keramat dari nabi yang mengalami patah gigi dan luka-luka dalam perang.

Nabi dilontar batu dan macam-macam oleh penentang seruannya, tetapi tidak ada riwayat yang kata pelakunya bengkok tangan, mengembik tidak berhenti atau berak memanjang sebagaimana kononnya yang dialami oleh pelaku terjadap tokoh-tokoh tertentu yang kononnya juga pelaku itu hanya pulih selepas minum air tawar tokoh-tokoh berkenaan.
Tentang sanggup bekerja dengan syaitan pula bagi saya adalah suatu kenyataan yang tidak patut disebut kerana bukan sahaja dengan syaitan laknatullah, dengan orang Yahudi pun dilarang bekerjasama atau diajdikan orang kepercayaan.
Larangan itu terkandung dalam ayat 118 hingga 120 Surah Ali-’Imran.
Kalau dah macam tu kenapa tak ada yang tegur. Soal lelaki berkenaan yang memohon agar namanya tidak dicatatkan, malah kalau boleh dirahsiakan demi kepentingan bahan untuk Ph D nya.

Bagi saya keadaan itu berlaku kerana dalam Pas kini diwabaki, disindromi dan difenomenai kejahilanisme dan amalan memBERHALAkan sesama manusia sehingga mereka lupakan kandungan Surah Al-Asyr. Mereka tidak ambil kisah tentang kata-kata bahawa ada kemungkinan orang atau puak yang dianggap dan disangka melakukan perbuatan ahli syurga sebenarnya melakukan kerja ahli neraka.
Mereka boleh telan bahawa Pas itu Islam dan Islam itu Pas sedangkan Islam datang dari allah manakala pegawai pendaftaran pertubuhan yang meluluskan pendaftaran Pas itu adalah seorang pegawai yang beragama Hindu. Pas tidak cukup suci untuk disamatarafkan dengan Islam.
Pas barangkali boleh menggunakan pendekatan yang dituntut oleh Islam dalam berpolitik. Islamik atau tidak hasilnya bergantung kepada niat dan sejauh mana selarinya dengan apa yang Islam, Allah dan rasul-Nya.
Bagi saya kalau pendukung dan penyokong menganggap Pas itu Islam dan Islam itu Pas samalah seperti menganggap Melayu iu Islam dan Islam itu Melayu yang boleh menyumbang kepada kerosakan akidah .

Mudah-mudahan ada alim ulamak yang tidak bias politik membetulkan saya jika saya silap!

Sumber dan tulisan asal: http://melikapakjangak.blogspot.com/2009/04/muncul-kembali-134.html

PS: Tanda kurungan () dan di merahkan itu saya buat sebagai terjemah ke bahasa Melayu

2 ulasan:

rahman,ahchong,muniandy 12 April 2009 6:44 PTG  

Agama dipolitikkan, inilah jadinya. Yang salah diagungkan, yang tak bersalah difitnah semahu-mahunya hingga membawa masuk wartawan asing dan menyogok orang asing dgn berita2 dan gambar2 yg diada2kan, semuanya DENGARCAKAP sahaja. Sumpah muhabalah sebut nama Allah SWT, tak nak terima. Surat akuan bersumpah RM5 senang2 diterima. Mengaku orang ISLAM apa begini? Kata tak percaya mahkamah, tak percaya hakim2 Malaysia tp surat akuan bersumpah cap mahkamah Malaysia , boleh pulak terima????

'Double standard' mainan pembangkang jelas terserlah terutamanya bila keputusan mahkamah tidak menyebelahi mereka. Kalau mereka menang, mereka benar, kalau kalah semua orang lain salah, hakim salah, pendakwaraya salah, polis salah, orang tu salah, orang ni salah...susahnya hidup mereka di bumi Allah ni kerana mereka sendiri menyulitkan keadaan...kerana ada orang yg tutup dua2 belah mata mereka.

Memang benar perbuatan beberapa kerat ahli UMNO di T'ganu menderhaka kpd Sultan TIDAK mendapat sokongan ahli UMNO di akarumbi. Kami juga terkejut melihat kebiadapan sesetengah orang UMNO ni tetapi kami tidak terikut dan merestui mereka. Bagi ahli UMNO yg masih waras, kami menyuarakan rasa kesal dgn perlakuan melampau mereka itu. Bukan semua ahli UMNO buta hati!!

Mengenai pengundi hantu pula, ia adalah ciptaan pembangkang yang dari dulu suka menuduh orang lain. Tidak ada istilah itu dalam SPR dan pilihanraya yang dulu2, yg ada cuma nama2 pengundi yg meninggal atau berhijrah ke luar negara tetapi ahli keluarga mereka tidak memberi maklumat untuk membatalkan nama2 mereka. Masalahnya, perayu undi pun jadi pengundi hantu bagi pembangkang!!! Kalau dah hidup penuh syak wasangka...

Pasal rasuah ni, sama saja dlm PR. Mungkin ada pengikutnya yg tak dapat bahagiannya sebab tu lah ada yg dok teriak2 dlm blog Tun ni!!! Kalau dapat laba, takkan nak bising2 di sini? Pemimpin2 PR ramai yg bila jumpa pemimpin2 kerajaan bertukar2 senyum ada makna, bersalam2 mesra makan semeja, tetapi pengikut2 mereka di bawah mereka api2kan membenci pemimpin kerajaan. HIPOKRIT!!! Sumbangan2, derma2 dari luar negara terutamanya dari US yg mendokong parti mata dajal tu, lumayan sekali dan org2 atasan PKR selama ni dpt duit raya tak kira musim. Bila ke kampung2, mereka minta derma dari ahli2 yg tak teragak2 menderma lagi biarpun anak2 tak berapa cukup nak beli buku...Semakla senarai pemberian dari badan2 amal US nun...

Tuduhan tanpa bukti adalah fitnah. Kalau kerajaan bertindak seperti yg didakwa menggunakan unit khas membunuh orang yg kerajaan tak suka, dah lama pemimpin pembangkang tu tak wujud!!! Tapi sepatutnya dah lama tak wujud sebab kerajaan masa tu dah racun dia dgn arsenik??? Lamanya kesan arsenik tu berjalan ye??? Cakap pakai lutut!

Tindakan Tun menahan bantuan sekolah agama dulu mungkin ada baiknya kerana apa guna memberi kepada yg tak reti menghargai dan bersyukur, berterima kasih kepada yg memberi?? Anak2 kecil di pasti dan sekolah agama mereka diajar menghina pemimpin2 kerajaan terutamnya Tun sebagai PM, menggelarnya dgn gelaran2 yg terlalu kesat, gambar2 Tun diconteng2, dikoyak2 dan dipijak2 dan Tun dimakihamun semahu2nya. Saya pernah melihat gambar2 Tun diperbuat begitu kerana saya dah lama bertugas di Pantai Timur, dan lebih 26 tahun. Anak2 mereka ini bila naik sekolah menengah, otak mereka dipasak lg dgn fitnah2 dan mereka ditegah mengikuti berita arus perdana, tv haram dan akhbar arus perdana haram. Yg halal berita2 fitnah yg mereka sendiri ada2kan. Kalau kerajaan dianggap taghut, zalim, kejam, tidak Islamik, mengapa terhegeh2 meminta bantuan dari kerajaan? Nak makan share duit dari kerajaan taghut, zalim dan kejam?? Baik jangan subahat saudara saudari.

PR lagi teruk. Bukan setakat cedok bagi, mereka sendiri yang pergi kaut guna jentolak. Bekas TimbKM PP juga ada bahagian dlm kuari...tu yg diberitahu. yg kita tak tahu??? Sama2la kita lihat apa lg yg pembangkang terutamanya pemimpin no1 mereka yg semakin kuat temberang, berbohong, berangan tak sudah...Hingga hari ini gagal membuktikan dirinya suci, tak bersalah walhal member2 dia di MCKK dulu semua tahu benar siapa dia di kalangan mereka...

Mereka kata PR telus? Terlalu telus hingga aksi di bilik tidur pun dihidangkan, hubungan dengan suami orang beragama Islam pun dihalalkan 'my dedicated boyafriend' kunun!. Ramai yang berjuang untuk terus menikmati gaji lumayan menjadi MP, MB, EXCO dan sebagainya. Apa jadi dgn MB Selangor? Kenapa hanya isytihar gajinya saja tp tidak kesemua aset yg lain termasuk apa yg isterinya ada? Ingat saham2nya dlm Guthrie shj beratus juta RM. Apa dah jadi dgn beberapa MP dan ADUN PR yg lain? Kes2 mereka pun mencerminkan nafsu lbh besar dari perjuangan untuk rakyat . Yg bersekedudukan dgn perempuan lain sedangkan isterinya ada, yang main gila dgn suami orang dari lain bangsa dan agama, yg dah pasang lebih isteri sedangkan dulu mereka marahkan pemimpin2 UMNO bila ini berlaku? Dan ada yg rakus menghambat persen2 dari ahli2 perniagaan disekeliling mereka. Tolonglah celik2 mata tengok orang2 PR jugak. Kalau rajin memeriksa orang2 kerajaan, sila periksa juga dibelakang tabir org2 PR ni sebab mereka bukan MAKSUM, tak pernah buat salah, tak ada nafsu atau tak terliur dgn duit senang dapat???

BHM 13 April 2009 7:22 PG  

Salam ziarah...

http://aspirasi-baru.blogspot.com

ASPIRASI BARU - "Menyusuri Transformasi, Menterjemah Aspirasi"

Catat Ulasan

Sila tinggalkan ulasan anda

Label

Bermula 19/7/2010

Pengiklanan Sahaja

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP